Van schoolgebouw naar onderwijsruimte

Het Nederlandse onderwijs verandert voortdurend en niet altijd zijn veranderingen ook verbeteringen. Maar wat vaststaat, is dat het schoolgebouw een steeds centralere plaats inneemt in het leven van de gemiddelde scholier. Leerlingen brengen veel meer tijd door op school dan vroeger en de school zou daarom voor hen moeten voelen als een tweede thuis. In gebroken gezinssituaties is de school soms zelfs hun eerste thuis.

Daarom is de school steeds minder het gebouw waar alleen maar les wordt gegeven: het is een dagelijkse leefruimte waar ontmoeten en delen centraal staat. De docent wordt ook steeds meer een identificatiefiguur of buddy, met een veel  bredere rol dan alleen het bijbrengen van lesstof.

Wat kan Jan Torn Ruimtemaker betekenen?

Binnen schoolgebouwen tref je nog te vaak slechts lokalen en gangen aan. Natuurlijk blijven die bestaan, maar er zullen in toenemende mate leerpleinen aan moeten worden toegevoegd. Bij nieuwbouw wordt dit uitgangspunt al vaak toegepast.

Jan Torn Ruimtemaker:

  • is gespecialiseerd in de aanpassing van bestaande gebouwen tot ruimten die docent en leerling als een tweede thuis gaan ervaren. Ruimten op maat waarin de leerlingen differentieel onderwijs ontvangen.
  • helpt teams om anders tegen bestaande ruimten aan te kijken, al adviseer ik uiteraard ook graag bij nieuwbouw. Samen met jou gaan we ‘dromen’ over jouw ideale schoolgebouw.

Een mooi voorbeeld is het Lab to Learn in Etten-Leur. Dit Lab is volledig opgezet vanuit de visie dat een schoolgebouw een bredere functie heeft en dat onderwijs verandert. Het is een Lab waar leerkrachten vertrouwd kunnen raken met nieuwe technieken en andere vormen van onderwijs. Het Lab gaat uit van de theorie van de meervoudige intelligentie: mathematisch, intra-persoonlijk, inter-persoonlijk, naturalistisch, verbaal, visueel, muzikaal en lichamelijk. Die visie hebben we toegepast door acht verschillende zones in het Lab te creëren. Ik neem je er graag mee naar toe.

Toekomst

Het hoeft niet allemaal zoals in Etten-Leur. Elke schoolgemeenschap heeft haar eigen uitgangspunten en wensen. Maar voor elke school is een ‘lab-ontwerp’ mogelijk.

Ik werkte tien jaar in de ‘belevingswereld’ van Rever in Utrecht – www.rever.nl. Ik neem je ook daar graag mee naartoe om kennis te nemen van alle mogelijkheden die er zijn om jouw school toekomstbestendig te maken.